Intézményünk Dunakeszi legrégebbi óvodája. Az épületben eredetileg 1904-től Katolikus Kör működött. 1923-ban az egyház részéről megkezdődött a Katolikus Kisdedóvó szervezése. A Miasszonyunkról Nevezett Kalocsai Iskolanővérek - a II. világháborúig - nevelték az óvodásokat egy, majd 1928-tól két csoportban. Az államosítás után 1.Sz. Napközi Otthonos Óvodaként, majd 2003-tól Eszterlánc Óvodaként működünk.
Óvodánk már több politikai és pedagógiai rendszerváltást is megért.
De bármilyen társadalmi rendszer is volt, az óvónők törekvése, lelkiismeretes munkája mindig tükröződött. A gyermekek iránti nagyfokú szeretetük, tiszteletük és gondoskodásuk biztosítéka volt annak, hogy az óvodások nyugodt, kiegyensúlyozott körülmények között tölthették napjaikat.
Ezen kívül intézményünk a 70-es években Pest megye bázisóvodája volt az ének-zene területén. Forrai Kati nénivel rendszeres kapcsolatot tartottak elődeink. A mindannyiunk számára emlékezetes Óvodások műsorának felvétele is zajlott óvodánkban.
1989 után – városi szinten – ismét felvállaltuk az ének-zene munkaközösség létrehozását és működtetését. A munkaközösség 1996-ig, a központi dokumentum megszűnéséig működött. Emellett nevelőmunkánkba – tekintettel arra, hogy intézményünk a város első óvodája és a régi „faluközpontban” helyezkedik el – a néphagyományokat is beépítettük.
Így a különböző programok megismerése után természetes volt számunkra, hogy Nagy Jenőné: „Óvodai nevelés a művészetek eszközeivel” című alternatív programot adaptáljuk, hiszen e program szellemisége állt a nevelőtestület eddigi munkájához a legközelebb.
A program bevezetés időszakában elsődleges feladatunknak az alternatív neveléshez szükséges óvodakép kialakítását tartottuk. Az évek során arra törekedtünk, hogy esztétikus, igényes környezetet tudjunk kialakítani az óvoda helyiségeiben, és az udvaron egyaránt. Törekedtünk a programspecifikus elemek hangsúlyozására, a szín, anyag, forma összhangjának megteremtésére.
Az Óvodai Nevelés Országos Alapprogramjának megjelenése, értelmezése után már éreztük, hogy a rendszerváltozás után nagyot kell váltanunk. A „szocialista, egyszerre, együtt és egyformán nevelő szemléletet kellett átváltanunk egy gyermekközpontú, az egyén szükségletét figyelembe vevő és arra építő differenciált óvodai gyakorlatra.
A több évtizedes megszokottságból nem volt könnyű váltani! De programunk tiszta célrendszere, valamint tudatosan felépített feladat és tevékenység rendszere, az adleri pszichológia, a szeretet és élménypedagógia tanulmányozása világossá tette számunkra, hogy mit jelent a korszerű pedagógiai munka.
A mai kor érzelmi elsivárosodásában és az értékvesztés felé haladó világban nagyon fontosnak tartjuk a harmonikus, szeretetteljes óvodai légkör kialakítását, és hogy gyermekeink olyan élményekbe részesüljenek, melyek „csak tiszta forrás”-ból fakadnak, és az életkoruktól sem idegen
Arra törekszünk, hogy a gyermekeket érzelmi biztonságban, humorral teli alkotó légkörben, sok szép művészeti élményt biztosítva neveljük, fejlesszük, felhasználva a vers, a mese, a dramatikus játék, az ének, az énekes játékok, zenehallgatás, a rajz, mintázás, kézimunka léleknemesítő hatását.
Az értékek megőrzése mellett arra is ügyelünk, hogy az egész napi óvodai életet differenciáltan, az egyéni szükségleteket és képességeket figyelembe véve szervezzük, valamint, hogy a felnőttek tetteikkel sugározzák,
programunk alapelvét, a „Tisztellek Téged, fontos vagy nekem, csakis Rád figyelek, és segítek Neked, ha szükséged van a segítségemre”.
Nevelőtestületünk elkötelezett a program iránt.
Törekszünk arra, hogy felkészültek legyünk, és folyamatosan fejlesszük magunkat.
Tagjai vagyunk az "Óvodai nevelés a művészetek eszközeivel" Országos Egyesületnek, valamint a Pest megyei munkaközösségnek. Testvéróvodai kapcsolatot alakítottunk ki a csömöri Nefelejcs Óvodával. A szervezett rendezvényeken rendszeresen részt veszünk, felkérés esetén bemutatjuk elért eredményeinket is.
A program bevezetésével egy időben pályázatot nyújtottunk be a Minőségügyi Tanácsadók Szövetségéhez az ISO 9001 Minőségfejlesztési rendszer kidolgozására. A pályázat sikeres elbírálása után tanácsadói segítséggel megkezdhettük a munkát.
2000 szeptemberében lehetőséget kaptunk az Oktatási Minisztériumtól a Comenius 2000 Közoktatási és Minőségfejlesztési Program II. intézményi modelljének kidolgozására. Ezért az ISO szabványt kiegészítettük a Comenius II előírásaival is, és ennek megfelelően módosítottuk kézikönyvünket.
2005. januárjában intézményünkben teljes, átfogó tanügyigazgatási, gazdasági, szakmai ellenőrzés volt.
A fenntartó a szakmai ellenőrzésre külső szakértőt – az alternatív program szerzőjét, Nagy Jenőnét – kérte fel.
A szakértő asszony értékelésben kifejtette, hogy a nevelőtestület szakmai felkészültsége alkalmas lenne arra, hogy intézményünk Pest megye bázisóvodájává váljon, és példaértékű működését bemutassa abban az esetben, ha a fenntartó biztosítja a hiányzó tárgyi feltételeket, a gyermekek számára megfelelő öltöző helyiséget és a dolgozók számára egy ebédlő helyiséget.
Miután a feltételek teljesültek, 2006. október 6-tól a bázisóvodai feladatok teljesítésében is helyt állunk, a programot adaptáló és felhasználó óvodák szakmai munkáját segítjük annak érdekében, hogy minél teljesebben megvalósulhassanak a művészeti program értékei.
|